22 June 2009

Kem Kecemerlangan dan Jatidiri UPSR 2009

19 hingga 21 Jun 2009 (Jumaat hingga Ahad) baru-baru ini telah diadakan Kem Kecemerlangan dan Jatidiri UPSR 2009 bertempat di sekitar perkarangan SKJ23.

Kem yang bertujuan untuk meningkatkan kecemerlangan murid-murid melalui pembinaan sahsiah dan jatidiri mereka itu menyaksikan pelbagai aktiviti diketengahkan bagi mencapai matlamat perlaksanaannya. Diharap semua peserta kem dan guru-guru mendapat manfaat optimum dari perjalanan kem tersebut.

Hari pertama:





Hari Kedua:





Hari Ketiga:

13 June 2009

Difference between Westerners and Asians

Key: Blue --> Westerners Red --> Asians


(1) Opinion

cid:image001.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Talk to the point

Asians: Talk around the circle, especially if opinions are different


(2) Way of Life
cid:image002.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: individualism, think of himself or herself.

Asians: enjoy gathering with family and friends, solving their problems, and know each other's business.


(3) Punctuality

cid:image003.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: on time.

Asians: in time.


(4) Contacts

cid:image004.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Contact to related person only
.
Asians: Contact everyone everywhere, business very successful.


(5) Anger

cid:image005.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners:
Show that I am angry.
Asians: I am angry, but still smiling... (Beware!)


(6) Queue when Waiting

cid:image006.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Queuing in an orderly manner
.
Asians: Queuing?! What's that?


(7) Sundays on the Road

cid:image007.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Enjoy weekend relaxing peacefully.

Asians: Enjoy weekend in crowded places, like going to the mall.


(8) Party

cid:image008.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Only gather with their own group.

Asians: All focus on the one activity that is hosted by the CEO.

(9) In the restaurant

cid:image009.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Talk softly and gently in the restaurant.

Asians: Talk and laugh loudly like they own the restaurant.


(10) Travelling

cid:image010.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Love sightseeing and enjoy the scenery.

Asians: Taking picture is the most important; scenery is just for the background.


(11) Handling of Problems

cid:image011.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Take any steps to solve the problems.

Asians: Try to avoid conflicts, and if can, don't leave any trail.


(12) Three meals a day

cid:image012.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Good meal for once a day is sufficed.

Asians: At least 3 good meals a day.


(13) Transportation

cid:image013.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Before drove cars, now cycling for environmental protection.

Asians: Before no money and rode a bike, now got money and drive a car


(14) Elderly in day-to-day life

cid:image014.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: When old, there is snoopy for companionship.

Asians: When old, guarantee will not be lonely, as long as willing to babysit grandkids.


(15) Moods and Weather

cid:image015.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: The logic is
: rain is pain.
Asians: More rain, more prosperity


(16) The Boss

cid:image016.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: The boss is part of the team.

Asians: The boss is a fierce god.


(17) What's Trendy

cid:image017.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: Eat healthy Asian cuisine.

Asians: Eat expensive Western cuisine.


(18) The Child

cid:image018.jpg@01C93912.BDEED3F0
Westerners: The kid is going to be independent and make his/her own living.

Asians: Slog whole life for the kids, the centre of your life.


12 June 2009

'Kerajaan Jangan Terburu-buru'

Oleh MOHD. RAFIE AZIMI
rafie.azimi@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 10 Jun - Kalangan tokoh pendidik meminta kerajaan agar tidak bersikap terburu- buru dalam menentukan dasar pendidikan di samping menyelesaikan sesuatu isu secara satu per satu.

Rata-rata mereka berpendapat, cadangan mewajibkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) lulus subjek Bahasa Inggeris (BI) perlu diperhalusi secara teliti selain dinilai dari pelbagai sudut.

Tokoh pendidik, Tan Sri Abdul Rahman Arshad berkata, penilaian untuk merealisasikan cadangan itu tidak hanya perlu dilihat dari sudut pelajar malah aspek perguruan.

"Taburan guru BI perlu dipastikan seimbang. Guru-guru yang mengajar terutama di luar bandar tidak boleh diambil sekadar tangkap muat tetapi mereka seharusnya fasih dan menguasai bahasa Inggeris sepenuhnya.

"Mengajar di bandar dan di luar bandar tidak sama. Di luar bandar, lebih banyak guru pemulihan diperlukan dan itu menuntut cara serta kebolehan mengajar yang tinggi," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang meminta pandangan pelbagai pihak mengenai cadangan mewajibkan calon lulus mata BI sebagai syarat lulus SPM.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut meminta pandangan orang ramai berhubung pembelajaran Bahasa Inggeris yang tidak melibatkan tatabahasa tetapi hanya untuk berkomunikasi.

Mengenai kebaikan cadangan itu jika dilaksanakan, Abdul Rahman mengakui ia adalah lebih baik berbanding PPSMI.

Tambahnya, jika direalisasikan, ia memberi peluang yang sama rata kepada semua pelajar dari mana-mana aliran untuk mempelajari dan menggunakan bahasa Inggeris .

"Tidaklah seperti sekarang, pelajar aliran sains mendapat peluang lebih untuk mempelajari dan menggunakan bahasa Inggeris berbanding pelajar aliran sastera," jelasnya.

Seorang lagi tokoh pendidik, Prof. Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim menegaskan, cadangan itu hanya boleh dilaksanakan jika kerajaan menarik semula dasar PPSMI.

Menurutnya, sekiranya cadangan itu dilaksanakan tanpa memansuhkan PPSMI, para pelajar seakan didera dua kali dalam menuntut ilmu.

"Sekiranya cadangan itu mahu dilaksanakan, pastikan PPSMI ditarik semula. Jika tidak, ia akan menjadi sangat tidak adil kepada pelajar miskin di luar bandar dan ia seakan satu bentuk penderaan kepada mereka," katanya.

Sementara itu, pakar budaya yang juga Pengarah Institut Peradaban Melayu Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Abdullah Hassan tidak bersetuju dengan cadangan itu.

Katanya, cadangan itu jika dilaksanakan bakal menafikan hak para pelajar yang lemah dalam BI terutama di luar bandar untuk menuntut ilmu ke tahap tertinggi.

"Buat masa ini, mereka yang lemah dalam BI berpeluang ke universiti dan di sana mereka mempunyai ruang yang lebih besar untuk memperbaiki penguasaan bahasa itu.

"Tetapi jika cadangan ini dilaksanakan, hasrat mereka ke universiti akan terbantut. Ia boleh dianggap sebagai sebahagian penafian hak mereka mendapatkan pengajian di peringkat tertinggi," jelasnya.

Kredit kepada Utusan Malaysia Online, 11 Jun 2009

Nilai BI pada setiap peringkat pembelajaran

KUALA LUMPUR 10 Jun - Pelajar bukan sekadar perlu diwajibkan lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris (BI) dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) malah perlu lulus subjek itu dalam semua peringkat sebelum memasuki sekolah menengah.

Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Prof. Datuk Dr. Aminah Ayob berkata, pelajar sepatutnya dinilai penguasaan bahasa Inggeris masing-masing pada setiap peringkat bagi memastikan mereka benar-benar memahami bahasa itu sebelum memasuki sekolah menengah.

Katanya, sekiranya setelah mempelajari BI selama enam tahun di sekolah rendah tetapi masih gagal, sudah tentu ada ruang yang perlu diperbaiki.

"Bagi pelajar yang gagal, kelas khas perlu disediakan bagi membolehkan mereka menguasai sekurang-kurangnya asas bahasa Inggeris di semua tahap pembelajaran," katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat pada majlis dialog UPSI Bersama Media di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran yang mencadangkan untuk mewajibkan calon-calon lulus BI dalam SPM.

Sambil menyokong cadangan itu, Aminah berpendapat, bahasa Inggeris sepatutnya tidak dijadikan sebagai bahasa kedua sebaliknya sama penting dengan bahasa Melayu kerana rakyat Malaysia wajar menguasai kedua-dua bahasa tersebut.

"Kita mesti menyayangi bahasa Melayu sebagai identiti kita dan pada masa yang sama tidak boleh ketinggalan untuk menguasai bahasa Inggeris," tegasnya.

Kredit kepada Utusan Malaysia Online, 11 Jun 2009

05 June 2009

MATHS REGION

Salam semua. Hmmm, cuti sekolah kembali. Kali ini cuti 2 minggu. Apa aktiviti atau program yang diisi oleh murid-murid semua? Di sekolah, tuisyen bagi murid-murid Tahun 6 berjalan seperti yang dijadualkan. Cuma masih ada sebahagian kecil yang gagal hadir.

Selesai sahaja dengan tuisyen, beberapa murid Tahun 6 diajak membantu KP Matematik menyiapkan 1 projek kecil, digelar 'Maths Region'.

Dalam projek ini, murid-murid Tahun 6 terlibat dengan diminta menyempurnakan bahan Maths Region, iaitu menjawab soalan-soalan popular Matematik berformat UPSR dan kemudiannya di 'laminate'. Soalan-soalan telah dipilih dari subtopik yang kebanyakan murid masih lemah menguasainya. Beserta dengan kredit kepada setiap murid yang menjawabnya (di bawah setiap helaian soalan), aktiviti ini diharap dapat membantu pengukuhan murid terhadap isi pelajaran Matematik mereka. Dengan unsur penglibatan murid yang dihargai begini, seharusnya dapat memotivasi murid-murid untuk terus menguasai Matematik!


Cat putih sudah. Sekarang cat hijau pula.
(Asalnya hanyalah sebuah papan hitam lama. Hehe...)

Hai! Dah terduduk ke, Afiena?

Lukisan sudah dilakar, sekarang masa untuk bermain dengan warna...!

Adilah, Afiena, Nabilah, Amera dan Hana yang membantu. Terima kasih semua!

Dah siap hiasan, sekarang masa untuk menampal bahan.

Masa untuk mengisi perut yang lapar. Ibu Hana, Pn. Fida (seperti biasa) telah dengan murah hatinya menyediakan makanan buat murid-murid ini. Terima kasih Pn. Fida!

Inilah hasilnya yang tak seberapa...

Sudut pandangan dari kanan.

Hasil projek selama 2 hari. Alhamdulillah....